Гопак – бойове мистецтво чи національний танець?

278

Ви можете захоплюватись ним або голосно критикувати за втрату актуальності чи легкий присмак  одноманітності у подачі традиційної культури назагал, однак  байдужим цей  старовинний український танець точно не залишить нікого. Що ж, поринемо трохи в історію та розберемось як народився танець, що став справжньою  візитівкою для українців.

А почалось усе на Запорізькій Січі у 16-18 століттях, коли Козак потрапляв на Хортицю його одразу скеровували на навчання – читати-писати, грати на музичних інструментах і  – танцювати. В наш час останній пункт здається трохи дивним. Однак лише на перший погляд, насправді під час танцю козаки відпрацьовували основні бойові елементи — блискавичну швидкість, потужні удари рук і ніг, сталеву стійку й тактику. Тому Гопак був радше, завуальоване під танець бойове мистецтво. Декілька років таких танців, і хлопчина перетворювався на справжнього воїна. Бо виконувати такі рухи без натренованого тіла просто нереально. Це мистецтво призначалось виключно для чоловіків і вміння передавались від батька до сина. Знищення Запорізької Січі  Катериною ІІ у 1775 році стало кінцем бойової традиції і бойовий Гопак на довгий період став просто танцем.

Гаррі Поттер і В’язень Азкабану. Велике ілюстроване видання

Серія скульптур «Дерево Життя»

Дерев’яна ROOT сумка “Горизонт”

Читати за темою: Хустка як давній символ української жіночності 

Через багаторічні втручання у непросте формування незалежної України інших народів, а особливо російської імперії та радянської влади, що намагались знищити всі прояви національної самоідентифікації українців, істинне значення Гопака не мало права на відродження.

Лише у 1980 році Володимир Пилат, український майстер карате, Президент Міжнародної федерації Бойового Гопака, засновник стилю та Верховний Учитель Бойового Гопака, відкрив для себе різноманіття рухів цього народного танцю, помітивши  їх бойову складову. Саме він, вивчаючи історичне підґрунтя, зумів належним чином трансформувати рухи до вимог сучасного бойового мистецтва. Спираючись на власний бойовий досвід, знання, зібрані по крихтах від народних борців, він створив цілісну систему гармонійного розвитку особистості, що  й дістала назву бойовий гопак.

Бойовий гопак на сьогодні — це струнка система послідовного тілесного, розумового та духовного самовдосконалення — від елементарного самозахисту до вершин бойової майстерності. Сьогодні Гопак, як бойове мистецтво впевнено здобуває популярність серед молоді, осередки окрім України, діють у Польщі, Португалії, Англії, Канаді, Італії, США.

Однак повернемося до академічного сценічного варіанта Гопака. Нова історія танцю почалася зі створення в 1940 році ансамблю пісні і танцю України, який очолював з 1955 по 1975 роки Павло Вірський. Саме цей балетмейстер створив академічний народний танець на основі класики і традиційного фольклору, і поставив той знаменитий гопак, яким до цих пір завершує концерти академічний ансамбль танцю України його імені. Сама назва гопака походить від слова «Гопал» – стрибати, і від аналогічного вигуки «гоп». У танці використовують широкі стрибки, «присядки» і всілякі складні кружляння. Нині його танцюють разом із чоловіками і жінки.

Читати за темою: Українці танцювали гопак біля Букінгемського палацу

У сучасній сценічній обробці він має відповідну композиційну структуру, яка складається з окремих танцювальних фігур, що, чергуючись, утворюють його орнаментальний малюнок. Разом з тим гопак обов’язково наповнений героїчним забарвленням.

Окрему увагу заслуговують костюми, які досі використовують для гопака – червоні шаровари, кольоровий пояс, вишита сорочка, загострені чоботи. По своїй суті вони повторюють формою кадрових військових ще козацьких часів. Жінки з’явилися в гопаку тільки в його сценічному варіанті, але зазвичай використовуються історичні костюми центральної частини України – вишита сорочка, запаска або плахта, кірсетка, загострені червоні чобітки, вінок зі стрічками.

Мелодії гопаків, узагальнюючи ідейно-емоційний зміст танцю, в цілому під час виконання часто змінюють свій характер: то вони звучать мужньо і героїчно, то радісно і запально. І тут не можливо не погодитись з тим, що мелодію Гопака, легко відрізнити від інших танців лише на слух. А все завдяки характерній ритмічній формулі анапеста як у пісенних, так і в інструментальних мелодіях цього танцю.

Гопаки зустрічаються в операх: «Сорочинський ярмарок» М. Мусоргського, «Мазепа» П. Чайковського, «Майська ніч» М. Римського-Корсакова, «Запорожець за Дунаєм» С. Гулака-Артемовського та інших, а також у балетах: «Горбоконик» Ц. Пуні, «Тарас Бульба» В. Соловйова-Сєдого, «Гаяне» А. Хачатуряна, «Маруся Богуславка» А. Свєчнікова та ін. Особливо слід відзначити симфонічну сюїту «Пам’яті Лесі Українки» А. Штогаренка, однією з частин якої є «Гопак», де композитор чудово передав найтонші відтінки цього величного танцю.

Незважаючи на описану вище багатогранність Гопака, він є і буде залишатися для кожного українця символом національної самоідентифікації та єдності, будь він бойовим мистецтвом чи академічним сценічним народним танцем, що вже багато років підкорює багатотисячні зали по всьому світу. GU

Стильні українські вишиванки – це поєднання етнічних традицій, автентичності та сучасності. У Каталозі українських брендів Ви знайдете чимало сучасних, стильних вишитих сорочок та суконь від провідних українських дизайнерів. 

Вам також може сподобатися

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.